سوپاپ چیست ؟
سوپاپ، یک کلمه فرانسوی است که به معنای “دریچه” است. شما احتمالاً قبلاً شنیدهاید که خودروهایی به ۸ سوپاپ یا ۱۶ سوپاپ مجهز هستند. سوپاپها به دو نوع ورودی و خروجی تقسیم میشوند. سوپاپهای ورودی برای ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر استفاده میشوند، در حالی که سوپاپهای خروجی برای خروج دود از سیلندر استفاده میشوند. برای باز و بسته شدن صحیح سوپاپها در موتور خودرو، از قطعات مختلفی استفاده میشود. این قطعات شامل میل بادامک (میل سوپاپ)، تایپیت یا بالابر، فنرهای سوپاپ، اسبک سوپاپ، میله فشارنده و انگشتی سوپاپ است. محل و ترتیب سوپاپها نیز تأثیر زیادی در وجود یا عدم وجود این قطعات دارد. همچنین، در این زمینه از اصطلاحی به نام “تایمینگ سوپاپ” استفاده میشود که به هماهنگی زمانبندی حرکت میل لنگ و میل سوپاپ اشاره دارد. تسمه تایم نیز برای انتقال و تنظیم نیروی ارسال شده از میل لنگ به میل بادامک استفاده میشود. در ادامه، با مجموعه هتوتوس همراه باشید تا بیشتر در مورد میل سوپاپ یا میل بادامک بحث کنیم.
تعریف میل سوپاپ یا میل بادامک
میل سوپاپ، قطعهای است که در داخل موتورهای درون سوز چهار زمانه وجود دارد و وظیفهی اصلی آن باز کردن و بستن سوپاپهای ورودی و خروجی را برعهده دارد. این قطعه از یک استوانه فلزی تشکیل شده است که به عنوان محور اصلی عمل میکند و محورهای بیضوی یا غیر هم محور بر روی آن قرار دارند. نام “میل بادامک” به بادامکهای موجود روی این قطعه اشاره دارد. میل سوپاپ از طریق یک سیستم دنده، معمولاً تسمه تایمینگ یا زنجیر، به میل لنگ وصل شده است. در موتورهای چهار زمانه، میل سوپاپ برای هر دو دور میل لنگ یک دور میچرخد. به عبارت دیگر، سرعت چرخش میل بادامک در موتور چهار زمانه نصف سرعت موتور است، در حالی که در موتورهای دو زمانه، سرعت آن با سرعت موتور برابر است.
مکان قرارگیری میل سوپاپ در موتورها ممکن است متفاوت باشد. در برخی موتورها، میل سوپاپ در بالای سیلندر قرار دارد، در حالی که در برخی دیگر در پایین موتور قرار میگیرد. میل سوپاپ نیروی خود را از طریق میل تایپیتها و اسبکها به سوپاپها منتقل میکند. در برخی موتورها که میل سوپاپ در بالای سر سیلندر قرار دارد، بادامک مستقیماً با اسبکها در تماس است. هر سوپاپ به یک بادامک متصل است و این بادامکها به زاویهای خاص قرار گرفتهاند و با فاصلهای مشخص از یکدیگر عمل خود را انجام میدهند.
بعضی از اجزای میل بادامک عبارتند از:
1. دایره مبنا: اندازهی دایرهای که میل بادامک در آن چرخش میکند.
2. درجه باز شدن: میزان باز شدن سوپاپ در طول چرخش میل سوپاپ.
3. پهلوی باز شدن سوپاپ: ناحیهای از میل بادامک که باعث باز شدن سوپاپ میشود.
4. پهلوی بسته شدن سوپاپ: ناحیهای از میل بادامک که باعث بسته شدن سوپاپ میشود.
5. زاویه بستمیل سوپاپ یک قطعه مهم در موتورهای چهار زمانه است که وظیفه باز و بسته کردن سوپاپهای ورودی و خروجی را دارد. این قطعه متشکل از یک استوانه فلزی است که به عنوان محور اصلی عمل میکند و روی آن محورهای بیضوی یا غیر هم محوری قرار دارند. میل سوپاپ از طریق یک سیستم دنده، مانند تسمه تایمینگ یا زنجیر، به میل لنگ متصل میشود. در موتورهای چهار زمانه، میل سوپاپ برای هر دو دور میل لنگ یک دور میچرخد. در موتورهای دو زمانه، سرعت چرخش میل سوپاپ برابر با سرعت موتور است.
مکان قرارگیری میل سوپاپ در موتورها ممکن است متفاوت باشد. در برخی موتورها، میل سوپاپ در بالای سیلندر قرار دارد و در برخی دیگر در پایین موتور قرار میگیرد. میل سوپاپ نیروی لازم برای باز و بسته کردن سوپاپها را از طریق میل تایپیتها و اسبکها منتقل میکند. در برخی موتورها، بادامک میل سوپاپ مستقیماً با اسبکها در تماس است. هر سوپاپ به یک بادامک متصل شده است و این بادامکها به زاویهای خاص قرار گرفتهاند تا با فاصله مشخصی از یکدیگر عمل کنند.
اجزای مختلف میل سوپاپ عبارتند از دایره مبنا (محل چرخش میل سوپاپ)، درجه باز شدن (میزان باز شدن سوپاپ در طول چرخش میل سوپاپ)، پهلوی باز شدن سوپاپ (ناحیهای از میل سوپاپ که باز شدن سوپاپ را ایجاد میکند)، پهلوی بسته شدن سوپاپ (ناحیهای از میل سوپاپ که بسته شدن سوپاپ را ایجاد میکند) و زاویه بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن سوپاپ).
تفاوت میل سوپاپ و میل بادامک
میل سوپاپ و میل بادامک در واقع دو نام متفاوت برای یک قطعه یکسان هستند. میل سوپاپ یا میل بادامک یک شفت است که بر روی آن برای هر سیلندر بادامکهایی قرار دارد و وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها را در زمانبندی مشخص شده انجام میدهد. بنابراین، هیچ تفاوت واقعی بین میل سوپاپ و میل بادامک وجود ندارد و این دو عبارت به طور متبادل استفاده میشوند.
انواع میل سوپاپ یا میل بادامک به سه دستهی OHV، SOHC و DOHC
میل سوپاپ OHV در پایین موتور قرار میگیرد و نیرو را از طریق میلههای بلندی به سوپاپها منتقل میکند. این نوع میل بادامک در موتورهای قدیمی استفاده میشود و به دلیل محدودیت در تعداد سوپاپها، کوچکتر ولی با دوام بالاتر هستند.
میل سوپاپ SOHC در بالای سیلندر قرار میگیرد و برای هر سیلندر دو سوپاپ در نظر گرفته میشود. این نوع میل بادامک در موتورهای خطی استفاده میشود و زمانبندی سوپاپها در سرعتهای بالا دقیقتر است.
میل سوپاپ DOHC در موتورهای خطی و نیز در برخی از موتورهای V شکل استفاده میشود. در این نوع موتورها، دو میل سوپاپ وجود دارد و برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته میشود. این آرایش بهترین تزریق هوا را فراهم میکند و قدرت بیشتری تولید میکند.
در کل، انواع میل سوپاپ یا میل بادامک بر اساس موقعیت و تعداد سوپاپها متفاوت هستند و هر کدام مزایا و محدودیتهای خود را دارند.
علائم خرابی میل سوپاپ با بادامک
علائم خرابی میل سوپاپ شامل سخت گاز خوردن موتور، صدای انفجار از مانیفولد هوای ورودی یا خروجی، افت نیروی موتور، و صدای چق چق از ناحیه سرسیلندر است. میل سوپاپ توسط یک دنده به میل لنگ متصل میشود و هر دو دور میل لنگ، میل سوپاپ یک دور میچرخد. اصطلاح “میل سوپاپ هوا به هوا” به اشتباه است و باید به جای آن از “میل سوپاپ دود و هوا” استفاده شود. شما میتوانید قطعه میل سوپاپ مورد نیازتان را از فروشگاه هوتوس پیستون تهیه کنید.